Edukans Geen categorie Reizen

Edukans Reis Ethiopie #1

Eindelijk weer eens een blogje van mijn kant. Ik heb het de laatste tijd zo druk met school, het reizen en daarnaast heb ik ook nog sport en vele andere hobby’s… Maar mijn fotoboek is inmiddels binnen en ik ben er zo blij mee! Hij is erg mooi geworden. Daarom nu de eerste dagen van mijn reis voor jullie. Let op erg veel fotomateriaal 😉  Volgende week volgt hopelijk de weer een deel. Ik heb ze in meerdere stukken verdeeld, want anders werden de blogjes echt te lang. En zo hebben jullie iets om naar uit te kijken hihi 🙂

Dag 1: Vliegen

Klik op de foto’s voor een vergroting

Op 11 oktober was het dan eindelijk zover, de reis kon beginnen. Om 8.45 gingen mijn ouders en ik van huis op weg naar schiphol. Hier kwamen we mooi op tijd aan. Nadat we allemaal ons persoonlijke shirt hadden gekregen, een groepsfoto en natuurlijk het afscheidnemen van de familie en vrienden kon de reis beginnen. Na een uur vertraging vlogen we om 13.00 uur richting Istanbul, na een korte tussenstop gingen we weer verder richting Addis Abeba (de hoofdstad van Ethiopië). Wat is het mooi vliegen in de nacht, je ziet al die prachtige verlichte steden en als je land zie je de stad helemaal verlicht. Eenmaal uit het vliegtuig kregen we een Ebola check, een man schijnt met een laserlampje op je hoofd. Dan schrik je wel even hoor! Maar gelukkig mochten we allemaal verder. De koffers halen, visum aanvragen en dan gaan we met z’n allen in een bus en hobbelen we naar ons eerste hotel waar we een nacht slapen. Een prima hotel met gelukkig een normale wc en alles is goed schoon.

Dag 2: Reisdag naar Jimma

Na een hele korte nacht, we sliepen pas rond 3.00 uur, gingen we ontbijten en konden we beginnen aan de lange busreis naar Jimma waar we weer een nachtje in een hotel gaan. We zitten uren in de bus, maar het verveeld totaal niet! Het landschap is zo prachtig en steeds heel verschillend. Dan een plat landschap met plaggenhutten, veel vee en akkerbouw. Vervolgens komt er een jungle achtig gebied met natuurlijk veel bomen en we zagen hier zelfs de eerste aap, een baviaan! Ook heb je een streek waar allemaal houten huizen of kleihuizen staan en hier groeien verschillende soorten fruitbomen, denk aan banaan, sinaasappel, avocado maar ook vreemde soorten.
Onderweg lunchen we in een leuk hotelletje het eten is alleen wat minder… Ik had spaghetti met groenten met natuurlijk injerra. Nou deze injerra is heel zuur en dus niet lekker, daarnaast is de spaghetti een beetje flauw en vettig. Maar gelukkig krijgen we eten! Overigens krijgen we bij iedere maaltijd coco cola of een soort sinas.
Na de warme lunch gaan we weer verder, prachtige bloemen en planten komen we ook tegen.
Kijk eens naar dat enge beest op de bloem, later hoorden we dat als je hierdoor geprikt wordt je flauwvalt…. Je ziet ze heel veel, ook op stage.

Om ongeveer 18.00 uur komen we eindelijk aan in Jimma en na veel moeite met het keren van de bus kunnen we eindelijk het hotel binnen. Dit tweede hotel ziet er ook prima uit, er is zelfs wifi! Maar op de kamers zitten helaas kleine kakkerlakken, ieks! Nou gelukkig waren Sanne en ik niet zo bang, maar hebben we onze klamboe goed ingestopt en zijn we na de warme maaltijd snel gaan slapen. Want ’s ochtends moesten we weer vroeg op om te ontbijten en te vertrekken richting de Pabo in Jimma.

De huisjes zijn tegelijkertijd ook hun winkel…

Dag 3: Bezoek Pabo en reis naar Bedele
Na een heerlijk ontbijt gaan we met de bus naar de Pabo hier in Jimma. Gelukkig is het niet ver. Wat en warm onthaal, alle studenten hebben vandaag vrij maar zijn speciaal voor ons naar school gekomen. We voelden ons even een beroemdheid want overal staan donkere mensen en ze maken allemaal foto’s van ons. Ze lachen en zwaaien, maar eigenlijk ook weer heel verlegen voor al die witte mensen. Heel apart om mee te maken hoor, wij maken natuurlijk ook foto’s van hen maar ze stonden op een gegeven moment gewoon om ons heen en maakten als paparazzi foto’s met hun nokia mobieltjes.
De school was erg groot, veel gebouwen en lokalen. We kregen een rondleiding en leuk om te zien hoe blij ze hier zijn dat je naar school mag. Overal zie je veel quotes om te leren, de ramen zijn wit geschilderd zodat je niet afgeleid kunt worden tijdens het studeren en ze hebben zelfs een muur met allemaal feministische vrouwen.

Na een lunch gaan we basketballen tegen de Ethiopische studenten/leraren. Nou dat hebben we geweten. Ze kunnen dit goed joh! Daarnaast was het erg warm en stoffig, dat zijn wij niet gewent. Er staan alleen mannen in het veld en ze doen ook allemaal trucjes tijdens het spelen. Gelukkig deden we maar 5 min. per wedstrijd want het was erg vermoeiend voor ons. Het Ethiopische team heeft geloof ik maar een keer gewisseld en wij iedere ronde haha.
Leden van de DEC (Edukans partner in Ethiopië) en een Australische man de in Ethiopië woont.

Na deze leuke ochtend/middag was het tijd om weer in de bus te gaan en reizen we verder naar Bedele, hier blijven we de rest van de reis. We gaan weer door de prachtige natuur, maar hoe dichter we bij Bedele komen, hoe minder sommige wegen worden. We stuiteren en hobbelen soms over de weg haha. Aan het eind van de middag komen we aan bij ons hotel, we zijn erg benieuwd want niemand heeft het hotel van te voren op internet kunnen vinden (de andere twee wel). Waar zouden we terechtkomen? Gelukkig viel alles mee, het hotel was pas net af (of het speciaal voor ons gebouwd is weet ik niet…), er wordt nog druk geklust aan bijvoorbeeld het grote terras en later inde week komt er ook wifi. Wat van mij eigenlijk niet hoeft hoor, maar een whatsapp berichtje is natuurlijk wel goedkoper dan die smsjes naar huis. We worden ontvangen door een koffieceremonie, iets wat ze hier heel veel doen bij bijzondere gelegenheden. Na de warme maaltijd snel slapen, want de volgende dag gaan we dan eindelijk onze twin ontmoeten en bekijken we het programma.

Het hotel, sorry ik weet even niet hoe ik hem kan draaien op blogger. Rechts de koffieceremonie
Links zie je hoe ze hier steigers bouwen, van steigerhoutjes. Nou het lijk me maar eng om hier op te moeten werken. Rechts zie je de leuke tuctucs die hier overal rondcrossen.
Uitzichten vanuit onze hotelkamer.

Nou dit was het eerste deel, de eerste dagen waren al een hele belevenis. Ik maakte de prachtigste foto’s van de mooie uitzichten etc. Ik hoop dat jullie dit eerste stuk leuk om te lezen vonden en natuurlijk kunnen jullie nu een beetje meegenieten met de foto’s. Volgende week zal ik deel #2 en misschien #3 online zetten. Tot snel en voor nu een fijn weekend!

Dit vind je misschien ook leuk