Persoonlijk Reizen

Marrakech & Essaouira 2017 *Deel 1

Het is inmiddels al meer dan een maand geleden dat ik in Marokko was! Oh en ik geniet nog steeds na, heb stiekem heimwee naar het mooie weer en de prachtige gebouwen. Daarom de hoogste tijd om terug te kijken naar deze fijne reis! Let op, lang blog met vele foto's 😉

De gehele reis in één keer werd toch een te groot blog, daarom heb ik hem in twee delen opgedeeld. Vandaag deel 1 met de eerste 3 dagen.

Na maanden van vooruitkijken en plannen maken is het dan eindelijk zo ver. Op 28 september 2017 vliegen we in 4 uur naar Marrakech. Tof eigenlijk, binnen vier uurtjes ben je ineens in een heel ander land. Het is daar een uur verschil met Nederland, dus om 17 uur Marokkaanse tijd komen we aan. De reis kan beginnen, een week genieten in dit mooie land.
Oh nog wel even leuk om te vermelden; wij hadden een reis geboekt via Travelbird. Iets wat wij al vaker hebben gedaan en het bevalt erg goed. Het is deels 'georganiseerd' bijvoorbeeld met een gids of een excursie, maar voor de rest is het geheel vrij.

Onze tweede dag gingen we op pad met een Engelstalige gids. En wat hebben we het getroffen met onze gids, een leuke oudere man die veel weet van de stad en de geschiedenis. Op deze manier bezoek je de stad op een hele andere manier en zie je meteen heel veel. Zelf zouden we namelijk verdwalen in de nauwe, op elkaar lijkende, straatjes.
We bezoeken onder andere de Bab Agnaou en gaan vervolgens naar de Saädische graftomben. Een prachtig gebouw waar een aantal koningen en de andere familieleden zijn begraven. Meteen zien we de mooie mozaïeken gebouwen en kleurrijke omgeving. Uiteraard zijn we meteen verliefd op deze stad!!
Vervolgens lopen we naar het Bahia Paleis. Een prachtig gebouw met vele kamers, binnentuinen en wederom mozaïeken. Wat bijzonder is, is dat de gids ons meeneemt naar allerlei leuke concepten en winkeltjes. Zo bezoeken we een antiquair (wauwie mooie theepotten!!), een weverij met kleden en een herbalist.

Na een overheerlijke eerste Marokkaanse lunch, een vegetarische tajine, bij Riad dar TimTam (aanrader!). Gaan we de koranschool Medresa Ben Youssef bezoeken. En wauw werkelijk adembenemend. Het hele gebouw bestaat uit mozaïek, gegraveerd klei, Arabische tekens en de mooie oranje kleur die je overal ziet.

Na deze leuke tocht door de Medina worden we eerst naar onze traditionele riad (Riad Dar El Foundouk) terug gebracht. In een riad slapen is echt een aanrader! Het is midden in de drukke souks (winkel/marktstraten) en daarnaast is het net of je bij een local in huis slaapt. Het is namelijk een soort huis met binnentuin en dakterras. Om de tuin zijn allemaal kamers gevestigd.

Even opfrissen en weer door. We besluiten om zelf op pad te gaan in de warrige straatjes. We genieten van een drankje, de mooie producten (en de eerste aankopen 😉 ) en de vriendelijke mensen. Ze zijn allemaal zeer geïnteresseerd en benieuwd naar waar je vandaan komt etc.
De terugweg vinden we niet meteen, alle straten lijken namelijk op elkaar. Maar gelukkig zijn er altijd kinderen of jongeren die je de weg willen wijzen voor een paar dirham. Toch fijn!
De volgende dagen komt TomTom Rensina in actie, dus gelukkig gaat het dan weer helemaal goed. Fijn zo'n hoofd die veel kan onthouden en de weg weet haha.

De volgende ochtend is het feest, mijn tante, met wie ik op reis ben, is namelijk jarig! We vieren dit met een heerlijk ontbijt op het dakterras en natuurlijk cadeautjes. Onze geplande excursie gaat helaas niet door ivm een roadblock (tja dat heb je in deze landen). Dus we moeten onze plannen gaan wijzigen. Geen ramp want er is nog genoeg te zien. We gaan de nieuwe stad bekijken, bezoeken de Jardin Marjorelle en daarnaast natuurlijk taart eten!

De Jardin Marjorelle tuin is echt prachtig! Dit zijn de tuinen van mode ontwerper Yves Saint Laurent. En overal zie je de Marjorelle blauwe kleur terug, genoemd naar de tuin. Verder zijn er natuurlijk vele bloemen en planten te zien. Van mega grote palmbomen tot bloeiende bougainvilles. Maar ook veel bamboe en cactussen.

's Middags en 's avonds bezoeken we het Jamaa El Fnaa plein. Een groot plein in het midden van de Medina. Hier is het 's avonds erg druk. Alle kraampjes worden dan uitgestald en opgezet en overal ruik je heerlijke geuren van het koken. Verder wordt er muziek gemaakt en is er veel gezelligheid op straat. Wij genoten van een pizza terwijl we de zon steeds lager zagen zakken. Mooi uitzicht zo! De restaurants met dakterrassen op dit plein zijn trouwens allemaal geweldig, we hebben er 3 bezocht in de week dat wij er waren en iedere keer heb je weer ander uitzicht en is er veel leuks te zien.

Zo pff dit waren nog maar de eerste 3 dagen van de reis. Wat hebben we veel gezien en gedaan. Je snapt dat deze eerste 2 echte dagen in Marrakech het meeste plek innemen in mijn fotoboek (die geweldig is geworden!!). Wat heb ik veel foto's gemaakt. Volgende week volgt deel 2.

Dit vind je misschien ook leuk