Reizen

Stedentrip Nice, Frankrijk

Hier is ie dan eindelijk het langverwachte reisverslag van mijn stedentrip naar Nice! Zoals jullie weten ging ik met srprs.me. In DIT blogje kun je nog even nalezen wat dit ook alweer is. Ik vind het leuk om te horen dat veel van jullie deze reisorganisatie nog niet kennen, maar het wel interessant vinden of zelfs ook al hebben geboekt (Leuk Sanne!). Het was zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar om zomaar een verrassende stad te ontdekken die je nog niet kent. Lees gauw verder, maar pas op ik heb een erg uitgebreide blog geschreven! Ik hoop dat jullie er dan ook wat aan hebben, mocht je nog eens naar Nice willen. Volgende week zal ik nog een blogje plaatsen over de leukste winkels, eettentjes en andere hotspots.

IMG_20150510_175141Verblijf & Vlucht:
Op maandag 10 mei 2015 moesten we vroeg op, want om half 6 ’s ochtends moesten we op Rotterdam airport zijn… En dan te bedenken dat wij nog zo’n 2,5/3 uur moesten rijden, dus zo waren wij al rond half 3 ’s nachts vertrokken vanuit Sappemeer. Gelukkig was mijn vader zo lief om mij en mijn moeder heen te brengen (terug konden we met de trein). Nadat we afscheid hadden genomen gingen we naar binnen en konden we eindelijk de kraskaart openkrassen en de code openmaken. En wat bleek, we gingen naar Nice in Frankrijk! Beiden nog nooit geweest, maar we waren zeer benieuwd. Om 7.00 uur vlogen we en zo kwamen we om 8.50 uur aan in Nice. Een lekker korte vlucht dus, zo’n 1,5 uur vliegen. We hadden nog een lange eerste dag te gaan.

SL376813Nadat we in de juiste bus (bus 99, richting het centrum) waren gestapt kwamen we na zo’n 10 minuten aan in het centrum. We hebben eerst de stad wat bekeken, want we konden pas om 12.00 uur inchecken in het hotel. En het bleek ook nog vrij lastig te zijn om zonder plattegrond het hotel te vinden (we waren eerst bij een ander IBIS hotel binnen haha). Dus gingen we eerst maar langs bij de tourist information. Hier kregen we een stadsplattegrond en zagen we al wat leuke foldertjes. Daarna hadden we het hotel snel gevonden, we waren namelijk al best dichtbij.
We sliepen in een zeer goed hotel, midden in het centrum van Nice. Iedere dag kregen we een goed en uitgebreid ontbijt en dit hotel kan ik dan ook zeker aanraden, mocht je nog eens naar Nice gaan! Ibis heeft hotels over de hele wereld dus dat is ook fijn voor als wij nog weer eens op zoek zijn naar een goed hotel.

Ibis Notre Dam Hotel
41 RUE LAMARTINE
06000 – NICE
Kijk hier voor meer info of om te boeken.

IMG_20150512_114949Weer & Natuur:
Wauw wat keken we onze ogen uit in het begin! Net van het vliegveld af en we werden al verrast met de mooie natuur en het lekkere weer, Nice ligt namelijk aan de Cote d’azur.  We zagen voor het eerst van ons leven in het echt het heldere blauwe water, reuze palmbomen, mega grote cactussen en nog veel meer.
SL376686Veel van de planten die wij in huis hebben staan, staan hier in de vrije natuur en zijn dan ook erg groot. Leuk om te zien! Denk hierbij aan de cactus, de agave, de bougainville en de yuca. In Nice zijn een aantal parken waar je kunt gaan zitten, lekker rond kunt lopen of kunt genieten van de mensen die langskomen. Er staan standbeelden, waterfonteinen en er zijn van die spuitende en stoom blazende stukken. Hier spelen de kinderen in, erg leuk om te zien. Verder heb je natuurlijk de langgestrekte boulevard langs de zee en de kiezelstranden, waar je langs kunt lopen, zitten of zelfs een duik in de zee kunt nemen.

IMG_20150511_160404Vrijwel meteen konden we onze jas en lange broek wel uitdoen. Want het was gelijk al lekker warm en de zon scheen volop. Het was iedere dag geweldig mooi weer, zo tussen de 20-25 graden, heerlijk! Mijn moeder en ik zijn dan ook lekker verkleurd en zelfs verbrand… Het was dan wel weer even balen toen we uit het vliegveld kwamen en het grauw en grijs was en regende in Rotterdam.

SL376720Stadscentrum en oude gebouwen:
Het is goed vertoeven in het centrum van Nice. Je hebt natuurlijk een grote winkelstraat met de vele bekende (en onbekende) winkels waar je lekker kunt winkelen. Deze straat heet de Avenue lean Médecin. Deze straat heeft allemaal kleine zijstraatjes met nog meer winkeltjes en eettentjes. Wat wel opvallend is is dat er zoveel bedelaars zitten. Oude mensen, zieke mensen, kinderen, maar ook gewoon mensen van mijn leeftijd. Dit is best naar om te zien, maar ja je moet het toch maar negeren.
Wat ook opvalt is dat het allemaal zo schoon is, op de straat ligt bijna geen afval en we hadden het idee dat de straat ’s nachts met water werd schoon gespoten. Want ’s ochtends was de straat nog een beetje nat terwijl het niet had geregend.
SL376722De gebouwen in Nice zijn erg opvallend door de vele kleuren. Kijk af en toe ook eens omhoog, want de gebouwen hebben allemaal louvre deurtjes voor hun ramen en sierlijke balkons. De straatlantaarns zijn ook al zo mooi, heel sierlijk. Verder heb je natuurlijk de bekendere gebouwen zoals het parlement en justitie. Ook is er een soort kasteel bovenop de berg, leuk om heen te lopen of met het treintje mee te gaan. Hier heb je prachtige uitzichtpunten over de zee en de stad. En natuurlijk zijn er ook vele gezellige pleintjes met eettentjes en terrasjes en is er een haven met veel boten en jachten.
SL376729IMG_20150512_111037Als je in Nice bent moet je zeker niet vergeten om even naar het oude stadscentrum te gaan. Hier zijn allemaal smalle steegjes waar je allemaal kleine en leuke winkeltjes vindt. Verder is hier iedere dag de bloemenmarkt. Dit is een markt waar veel bloemen (Ik zag megaveel leuke en mooie cactussen, helaas kon ik niets kopen ivm de koffer), planten, groente/fruit, kruiden en zelfs zeepjes worden verkocht. Erg leuk om eens langs te lopen.

Vervoersmiddel:
Je kunt erg gemakkelijk lopend door de stad, dit hebben wij ook veel gedaan. Op de tweede dag hebben we alleen iets te ver gelopen want we hadden erg zere voeten en zelfs een blaar!
In Nice heb je daarnaast ook verschillende vervoersmiddelen die je kunt gebruiken. Natuurlijk heb je de bus, een tram, taxi’s en zelfs van de fietstaxi’s zijn er veel. Dan heb je nog het toeristische treintje en de hop on- hop off bus. Als laatst kun je nog een fiets huren, overal door de stad heen zie je deze fietsenrekken waar je een fiets kunt ‘huren’. Je betaald een borg van € 150,- (dit geld word niet van je rekening gehaald, maar wordt gebruikt als je de fiets gaat stelen) en betaald dan 1 euro per dag voor de fiets. Wel moet je dan om de 40 minuten een nieuwe fiets lenen. Doe je dit niet dan betaal je zo’n 1 euro per uur.
IMG_20150513_132511Wij hebben ook een fiets gehuurd op de 3e dag. Dit was omdat wij nog steeds last hadden van onze voeten en het ons wel wat leek om de stad per fiets te verkennen.
We zijn naar het stadje Eze gefietst, dit bleek nog best een rit want het was erg stijl. We deden ongeveer 1,5 uur over de heenweg en nadat we een geweldig uitzichtpunt hadden bekeken en een broodje hadden gegeten gingen we weer terug. Hier deden we 30 minuten over, want nu konden we lekker naar beneden racen. Leuk om eens mee te maken.
SL376765We hebben nog over de boulevard gefietst, ook al zo leuk! En daarna hebben we de fietsen weer geparkeerd. En hebben we nog wat rondgelopen.

Het ‘Strand’ & de Zee:
We zijn een aantal keer naar de boulevard gegaan, dit omdat wij het water zo bijzonder vonden en het natuurlijk heerlijk weer was. Wij hadden onze bikini niet meegenomen maar we zijn op de laatste dag toch nog best dichtbij het water geweest omdat het lekker hard waaide en de golven erg hoog waren (fotomoment ;))
IMG_20150514_132314Het is wel even belangrijk om te weten dat er niet zo’n strand is als in Nederland. Het is namelijk een kiezelstrand, dus eigenlijk moet je van die schoentjes aan. Veel mensen liggen wel gewoon met hun handdoekje op de stenen, maar zijn er ook vele stukken strand bij een restaurant waar je een ligstoel kunt huren.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit uitgebreide reisverslag en wie weet willen jullie nu ook snel een bezoek brengen aan deze stad. Mocht je dit doen, zou ik het leuk vinden om te weten of je wat aan mijn tips had (volgende week dinsdag nog een blog over de winkel en eettentjes).
Ik heb in ieder geval veel plezier gehad in Nice en het is zeker voor herhaling vatbaar om met SRPRS.ME op reis te gaan.

Dit vind je misschien ook leuk

9 reacties

bhduit
    28 mei 2015 at 21:21

Wat een geweldig leuk en uitgebreid verslag Rensina, leuk om op deze manier mee te genieten met jullie reis!!

Joke Kieft
    30 mei 2015 at 17:55

Wat een ontzettend leuk reisverslag heb je gemaakt van jullie trip naar Nice.
    Erg leuk om te lezen en mooie foto’s erbij.
    Het was genieten om te lezen.

groetjes, Joke

Instagram maandmomentjes: Mei | mydailyteacup
    2 juni 2015 at 08:35

[…] van mei was natuurlijk mijn citytrip naar Nice, waar jullie al veel over hebben kunnen lezen in deze uitgebreide travelpost. Ik geniet nog steeds na van alle mooie foto’s en ik heb het fotoboekje bijna af, dus dat is […]

Karin
    2 juni 2015 at 17:53

Hoi Rensina,

Wij kennen elkaar niet (ik ben Karin, freelance journalist en reisblogger – aangenaam ;-)), maar ik mail je over het volgende:

Vandeweek kwam ik er bij toeval achter dat een artikel van mijn hand verscheen op de website http://reizenenreizigers.nl. Gestolen, uiteraard. Ik ben me wat gaan verdiepen in de site en kwam erachter dat zij al jarenlang andermans artikelen jatten, en dan gewoon publiceren zonder bronvermelding. Schandalig toch?
    Op de site staat – zo ontdekte ik – ook dit artikel van jou.

Misschien wist je het al en ben je er al mee bezig geweest, maar ik vermoed eigenlijk van niet. Ik heb de persoon achter het blog al gemaild met de eis om mijn artikel er uiterlijk morgen af te halen. Doet ze dit niet, dan mail ik de hosting partij (ik heb al achterhaald wie dit is) en zorg ik er op die manier voor dat de content verwijderd wordt. Eigenlijk wil ik een rekening of een schadeclaim indienen. Het is een persoon woonachtig in Parijs, met een Spaanse hosting partij en – blijkbaar – Nederlandse content. Maar ik ga het hoe dan ook melden.
    Mijn vraag is, wil jij hier een rol in spelen, door bijvoorbeeld ook een klacht in te dienen bij de hosting zodat de site zsm offline gaat?

Ik hoor het wel van je!

Groet,

Karin
    Web: http://www.karinkoolen.com

rensinasteursma
      2 juni 2015 at 18:59

Oh wat erg zeg, nee ik wist het inderdaad niet. Bedankt voor je uitgebreide bericht. Zal zo meteen eens kijken op de website… Natuurlijk wil ik mailen en een klacht indienen.
      Ik zal het je laten weten als ik meer weet. Wil jij dit ook doen?
      Groetjes, Rensina

rensinasteursma
      2 juni 2015 at 19:06

Trouwens heb je de andere mensen ook benaderd en gevonden? Zie namelijk heel veel persoonlijke foto’s er ook tussen staan… Echt raar dat iemand zoiets doet!

laansanne
    3 juni 2015 at 00:49

Wouw Wouw Wouw RENSINA !! wat is NICE ongelofelijk mooi zeg !
    En wat een super leuk lang reisverslag heb je geschreven. Vond het super leuk om te lezen. En Wouw ik wist niet dat ze daar ook palmbomen hadden enz. gaaf, gaaf, gaaf

Ik krijg alleen nog maar meer zin in mijn eigen reisje met surprie me.
    Hopelijk kunnen wij het juiste hotel wel meten vinden, en is het vlakbij het vliegveld in de buurt, haha.

Liefs,
    Sanne

Stedentrip Nice, de hotspots! | mydailyteacup
    4 juni 2015 at 10:16

[…] konden jullie al mijn uitgebreide verslag lezen over de stad Nice in Frankrijk. Gemist? Kijk dan HIER. Vandaag deel ik met jullie de leukste winkeltjes, eettentjes en andere leuke hotspots die ik heb […]

4 dagen op vakantie naar bestemming onbekend | Breakfast Notes
    16 juni 2015 at 10:17

[…] ik hier een paar leuke linkjes voor je. – Rensina, een blogger van de blog My Daily tea cup. Hier vind je haar reisverslag van haar vakantie via srprs me. – En Stefan Wobben legt je in dit […]