Yourdailyteacup

Thee & Zwangerschap

Thee en de zwangerschap is een veel gestelde vraag op markten en tijdens de workshops. Daarom besloot ik uit te zoeken hoe dat werkt, thee drinken tijdens de zwangerschap. Mag je wel thee drinken? En zoja hoeveel en welke soorten? We hebben het allemaal voor je uitgezocht.
Daarnaast heb ik contact gezocht met een ervaringsdeskundige uit het werkveld, een kraamverzorgster en geef ik het woord aan een zwangere vrouw.

Thee en de zwangerschap

Thee bevat net als koffie cafeïne, alleen heet het hier theïne. Dit is een opwekkende stof die een stimulerend effect heeft. Daarom is het slim om niet teveel koffie of thee te drinken tijdens de zwangerschap.
De cafeïne of theïne die jij drinkt bereikt via de placenta ook de baby. Wij, als volwassenen, zijn in staat om dit snel af te breken en de effecten zoals hartslag verhoging en actiever zijn te verlagen. Maar een ongeboren baby nog niet, dus dan zal deze ook actiever zijn en de effecten zullen langer aanhouden vanwege de vertraagde afname. Dit is uiteraard niet goed voor de ontwikkeling van het kind.

Cafeïne zorgt daarnaast voor de toename van maagzuur, wat niet heel prettig is tijdens je zwangerschap. Bij veelvuldig gebruik van cafeïne (meer dan 10 koppen per dag) is er zelfs een verhoogde kans op miskramen of een verminderde vruchtbaarheid.

Hoeveelheid thee per dag

De hoeveelheid theïne in thee is veel lager dan de hoeveelheid cafeïne in koffie, ongeveer twee keer minder. En daarnaast heb je geen last van de welbekende koffiedip of het beïnvloeden van de slaap. Door de thee verwerking is de  hoeveelheid wel verschillend per theesoort. Zo bevat zwarte thee meer theïne dan een soort als groene thee. Hieronder een handig lijstje met de hoeveelheid theïne/cafeïne in de verschillende theesoorten:

Koffie:               85 mg                                      Hoeveelheid per kop
Mate:                80 mg
Zwarte thee:    75 mg
Oolong thee:   50 mg
Pu-Erh thee:   50 mg
Groene thee:   35 mg
Matcha:            35 mg bij een halve theelepel
Witte thee:       25 mg
Decaf:                  2 mg
Rooibos:             0 mg
Kruiden:             0 mg

Rooibos en Kruidenthee bevatten eigenlijk nooit theïne, dus deze kun je onbeperkt drinken. Echter raden we sommige kruiden ook af te raden tijdens de zwangerschap, hierover meer onder het kopje ‘wat kun je beter laten staan’.

Het voedingscentrum raad aan om maximaal twee koppen koffie op een dag te drinken en vier koppen thee om zo de schade te beperken. Zoals je hierboven ziet kun je meer witte thee drinken dan bijvoorbeeld zwarte thee, dus het is aan jezelf om de hoeveelheid even te bekijken. LET OP! Doe vooral wat je zelf fijn vindt of juist niet, ik beschrijf in dit blog alleen de richtlijnen en mijn aanbevelingen. Maar mocht je helemaal geen cafeïne meer nemen, of juist meer dan de aanbevolen hoeveelheid dan moet je dat vooral doen. Doe wat goed voelt voor jou! 🙂

Losse thee vs Theezakjes

Een thee van theezakjes bevat meer theïne dan losse thee. Theezakjes bevatten namelijk gebroken blad of gruis waarbij de inhoudsstoffen zoals theïne zich optimaal kunnen mengen met het water. Daarnaast is de trektijd en de watertemperatuur van groot belang. Laat je je thee tot 6 minuten trekken op een hoge temperatuur (90/100 graden), dan zul je meer theïne in je mok vinden dan als je hem maar twee minuten laat trekken. Dit alles omdat de inhoudsstoffen langer de tijd hebben om vrij te komen en zich te mengen met het water.

In de Yourdailyteacup webshop vind je verschillende soorten kruiden- en rooibos theeën die zeer geschikt zijn als je zwanger bent. Hieronder zullen we kort enkele theesoorten bespreken en geeft de zwangere haar mening over deze theeën.

Zwangere aan het woord

Mariska, een creatieve duizendpoot, vrouw van, trotse mama en social worker. Haar blog, Gelukjes van Maris, staat vol met creatieve-, food-, lifestyle- en persoonlijke blogposts.
In opdracht maakt Mariska, naast haar baan als activiteitentherapeut en moederschap, handgemaakte originele spullen. Servies, sieraden, taarten, vul het maar in. Verder vind ze het heerlijk om simpele DIY's te schrijven (ook voor de niet creatieveling). Weinig tijd, maar toch zin in lekker eten? Ook dan zit je goed bij haar blog. Simpele recepten met makkelijk verkrijgbare ingrediënten maakt ze het allerliefst.

Op dit moment is Mariska zwanger van de derde. Dus deelt ze graag haar ervaring op het gebied van zwangerschap, het drinken van thee en heeft ze een deel van de prachtige foto's verzorgd.

Ervaring als zwangere omtrent thee
Wist je dat wanneer je zwanger bent je niet zomaar alle thee onbezorgd kunt drinken? Ik had er nooit over nagedacht. Totdat ik dus eens wat ging rond zoeken. Theïne is eigenlijk vergelijkbaar met cafeïne en in zwangerschap mag je dit maar met mate drinken. Om eerlijk te zijn vermijd ik het gewoon voor alle zekerheid. Tijd dus om eens te bekijken welke thee je allemaal onbezorgd kunt drinken.

Wat drinkt Mariska het liefst tijdens haar zwangerschap
Tijdens mijn zwangerschappen heb ik heel veel moeite met drinken. Ik vind maar weinig lekker. Het enige wat ik dan wel drink is veel thee en water. Rooibos is bijvoorbeeld een thee die je gewoon lekker door kunt drinken. Ook als ik ergens met iemand wat ga drinken kies ik dit vaak. Verder heb ik een rooibos groene thee gevonden en dat is momenteel echt mijn favoriet. Niet een hele overheersende smaak. Lekker neutraal en met veel verschillende etenswaren te combineren.

Review
Mariska heeft een aantal theesoorten uit de webshop getest. Ze deelt graag haar bevindingen over deze thee:
Créme brulee is een heerlijk warme en geurige rooibosthee. Deze thee is met veel verschillende etenswaren ook prima te combineren. Bij mij was rooibos één van de weinige theetjes die ik in het begin goed kon verdragen. Nu ik inmiddels 26 weken ben vind ik hem nog steeds echt heerlijk en drink ik hem met regelmaat.

Brandnetel thee dronk ik voor mijn zwangerschap ook al wel eens. Ik was dus al bekend met de smaak, het kan zijn dat je daar eventjes aan moet wennen. Wel las ik dat je in je zwangerschap hiervan niet teveel moet drinken omdat het vochtafdrijvend werkt. 1 a 2 kopjes op een dag is prima maar let dus op dat het niet veel meer is dan dat.

Lemon Ginger Zinger; Een frisse thee die het heel goed doet bij het ontbijt. De smaak is zacht waardoor hij lekker wegdrinkt. Gember schijnt ook te helpen tegen misselijkheid al heb ik daar zelf geen last vam gehad tijdens deze zwangerschap. Enige waar wel even op moet worden gelet is dat het met mate word gedronken in verband met zoethout. Dit heeft namelijk invloed op je bloeddruk. Is deze hoog dan is zoethout af te raden.

Latte machiato rooibos is een thee met een zeer sterke geur. De melkachtige smaak is goed terug te proeven in de thee. Je kunt hem in plaats van met kokend water ook in warme melk laten trekken. De smaak is erg kruidig en niet zo zoet als de crème brûlée variant. Die laatste is toch echt mijn favoriet

Thee/Kruiden drinken

Wat is juist goed:
Ben je een echte theeliefhebber en kun je je favoriete thee met theïne niet laten staan? Je kunt dan je theezakjes of losse thee voor ongeveer 30 seconden ‘wassen’ en dit water weggooien. Op deze manier verminder je de theïne met 20 tot 30% maar gooi je ook de heilzame bestanddelen weg. Vervolgens kun je van de gewassen thee nieuwe thee zetten en dit zonder problemen opdrinken.

Kruiden die erg geschikt zijn tijdens de zwangerschap.
* Brandnetel; heeft veel goede bestanddelen die een goede aanvulling zijn op je voeding zoals calcium, ijzer en vitamine C.
* Gember; helpt bij ochtendmisselijkheid.
* Kamille; werkt goed bij opkomend maagzuur.
* Lindebloesem; is goed om te nemen bij een hoge bloeddruk en stress.

Brandnetel

Fruit African Safari

Lemon Ginger Zinger

Latte Macchiato

Mixology Herbal

Bushtea Orange

Wat kun je beter laten staan:
* Aloë Vera; heeft een laxerend effect dat niet heel prettig is tijdens de zwangerschap.
* Anijs en Steranijs; kan schadelijk zijn voor de baby en de baarmoeder bij teveel gebruik.
* Pepermunt; stimuleert de stoelgang dusdanig dat je last krijgt van brandend maagzuur.
* Rozemarijn; stimuleert de doorbloeding in het onderlichaam en is dus af te raden als je zwanger bent.
* Salie; kan baarmoederkrampen opwekken.
* Venkel; heeft een baarmoeder stimulerende werking bij veelvuldig gebruik.
* Zoethout; beperk de inname van zoethout aangezien dit bloeddruk verhogend is.

Kraamverzorgster aan het woord

Melissa, 24 jaar oud en is mama van een meisje van 1 jaar. Al vanaf jongs af aan heeft ze altijd al met kinderen willen werken. In 2016 heeft ze dan ook de opleiding tot kraamverzorgende afgerond en werkt ze sinds 2017 bij Kraamzorg het Groene Kruis in Groningen. Voor de vragen heeft ze naast haar eigen kennis ook navraag gedaan bij een collega verloskundige.  

Ervaring uit het werkveld?
Tijdens het doen van de navraag (bij de bovengenoemde verloskundige) kwam ik er achter dat er niet heel veel advies is op het gebied van thee, de zwangerschap en het geven van borstvoeding. Eigenlijk is het enige advies dat je er niet teveel van mag drinken in verband met schadelijke stoffen.

Thee en borstvoeding
Ook tijdens het geven van borstvoeding geldt dat je het liefst cafeïnevrije dranken drinkt. Cafeïne kan het kind namelijk onrustig maken. Daarom is het aan te raden om maximaal een kopje koffie per dag te drinken en twee koppen zwarte thee. Voor de overige theesoorten kun je het beste het bovenstaande lijstje aanhouden. Maar het best is natuurlijk om rooibos en kruidenthee te drinken aangezien hier helemaal geen cafeïne in zit.
Daarnaast zijn er een aantal kruiden en theeën die de borstvoeding stimuleren. Je hebt vast wel eens van de borstvoedingsthee van het Kruidvat of het merk Weleda gehoord. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor mama & kind.

Pas op met anijs en venkel in je thee, bij veelvuldig gebruik kan dit schade toebrengen.

Thee en de baby
Gezien het bovenstaande stukje over anijs en venkel is het ook af te raden om venkelthee aan de baby te geven. Er wordt vaak vertelt dat dit goed is tegen darmkrampjes, maar je kunt het beter laten staan. Aangezien hier veel planten gifstoffen in zitten wat niet goed is voor het kindje. Verder mag een baby (tot 1 jaar) het liefst ook geen honing. Aangezien dit schadelijk is voor de darmen van de baby.

Zo, al met al is het een geheel informatief en leerzaam blog geworden. Mocht je nog aanvullingen, tips of aanbevelingen hebben qua thee, de zwangerschap en welke soorten je graag drinkt. Laat het weten, dan kan het blog misschien worden aangevuld.

Bronnen: Ouders van Nu, Het Voedingscentrum, Minime, Mariska (+ buikfoto's) en Melissa.

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

  • Reply
    Gelukjes van Maris
    9 juli 2019 at 10:52

    Heel leuk om zo terug te lezen. Vond het heel leuk om met je samen te werken en mooie foto’s te schieten

    Liefs

  • Laat een reactie achter op Gelukjes van Maris Annuleer